FB
Google Plus

Kim była Betty Moore?  

Betty Moore to fikcyjna postać, wykreowana w okresie międzywojennym przez koncern Benjamin Moore & Co. w USA. 

Idea, która przyświecała pomysłodawcom była prosta - powołać "do życia” osobę służącą Klientom pomocą w zakresie doboru kolorystyki, aranżacji wnętrz oraz prowadzenia prac malarskich. Wykorzystano radio jako główny kanał komunikacji. W latach 1930-1960 Betty Moore (początkowo w postać tą wcieliła się fizyczna osoba - Betty Crocker) prowadziła własną audycję, w której rozwiązywała liczne problemy odpowiadając na pytania słuchaczy.

Obok przedstawiono jej wyidealizowany portret z broszury wydanej przez Benjamin Moore & Co. w roku 1942.    

 

Betty stała się „idealnym narzędziem” do przekazywania cennych porad redagowanych przez grono doskonale wyedukowanych dekoratorów, głównie kobiet pracujących w dziale dekoracji „Benjamin Moore’s Home Decorating Department”.

To właśnie tutaj powstawały poradniki Betty Moore, które wysyłano tradycyjną pocztą do wszystkich zainteresowanych lub dystrybuowano poprzez punkty sprzedaży farb marki Benjamin Moore. Dział odpowiadał również na pytania Klientów listownie. 

 

Obok widzimy portret Betty Moore stworzony w latach 30-tych XX wieku.      

 

Betty Moore „on air”.      

Właśnie tak wyglądał typowy plakat reklamujący audycje radiowe Betty Moore, który eksponowano na witrynach w punktach dystrybucyjnych.  

Od kiedy radio zyskało ogromną popularność w latach 20-tych XX wieku i zaczęło zdobywać również międzynarodowy zasięg, powstały programy sponsorowane. Benjamin Moore rozpoczął nadawanie na antenie lokalnej od 1929 roku, co zbiegło się z powołaniem do życia działu dekoratorskiego. 

Jak wspomniano wcześniej, w roku 1930 Betty Moore zaczęła prezentować firmowe porady, które od połowy zimy do wczesnego lata nadawano w każdą środę o godzinie 10.30 rano.  

Z chwilą, gdy drugi sezon obecności na antenie dobiegł końca, dnia 22 lipca 1932 roku grupa 100 000 słuchaczy stanowiła wierne grono klubu „Betty Moore Triangle Club”. Członkostwo w klubie było wolne od opłat, jednak w sporadycznych przypadkach pobierano niewielką kwotę 10 centów przeznaczoną na druk serii poradników, które wysyłano pocztą.

W swojej audycji Betty Moore mówiła o kolorystyce pokoi dając wskazówki, które zapewnić miały najlepszy efekt podczas malowania.

Oczywiście w trakcie 15 minutowego programu temat farb nie był jedynym. Zapewniano również rozrywkę i opowiadano dowcipy.  

Z czasem Betty zdobyła uznanie Klientów, a prowadzona przez nią audycja zyskała bardzo dużą popularność.

W ciągu kolejnych lat dział dekoratorski firmy Benjamin Moore & Co. zatrudniał następne „Betty Moores”, które pomagały rozwiązywać projektowe i kolorystyczne dylematy Klientów. 

   

 

Betty Moore w punktach dystrybucji.

Zwróćmy uwagę na synergię działań prowadzonych przez ówczesny koncern Benjamin Moore & Co. Nie powstydziłby się ich żadna z obecnie działających firm prowadzących intensywne działania z zakresu marketingu i PR. 

Postać Betty Moore spoglądała na przechodniów ze stylowych witryn. Plafony i plakaty, podobne do tych w “Hankammer Hardware & Radio” przedstawionych na fotografii obok reklamowały projektowe usługi Betty Moore. 

Benjamin Moore zachęcał swoich dystrybutorów, aby wykorzystali postać Betty Moore do personalizacji procesu malowania. Wielu z nich odniosło korzyści z tej możliwości, pozwalającej na wyróżnienie się spośród konkurencyjnych firm obecnych na ówczesnym rynku. Betty Moore stworzyła pozytywny, przyjazny klimat dla odwiedzających klientów. 

Ponadto koncern oferował swoim dystrybutorom magazyn prezentujący kolory i dekoracje polecane przez Betty Moore, wydawany co tydzień w formie dodatku do lokalnych gazet. 

 

Broszury Betty Moore.

Drukowane, bogato ilustrowane broszury, prezentowały zapowiadane przez radio zestawienia kolorystyczne. Wysyłano je do wszystkich zainteresowanych Klientów i udostępniano w punktach sprzedaży. Zestawienia kolorów były dostosowane zarówno do wnętrz, jak i elewacji. 

Rysunek przedstawia typowy przykład – „springtime kitchen” (wiosenną kuchnię) z radosnym zestawieniem odcieni niebieskiego, białego i koralowego.  „Ta kuchnia łączy chłód (niebieskiego odcienia) z ciepłymi tonami, zestawiając je z neutralnym tłem w kolorze kości słoniowej. Żywa kompozycja zasłon poszerza okno” – komentowała Betty Moore.  

Choć ilustracja nie jest datowana, prawdopodobnie pochodzi z przełomu lat 30-tych i 40-tych XX wieku.

Ta kuchnia z jadalnią, przedstawiona na jednej z ilustracji w broszurze “Betty Moore’s Color Living” datowanej na lata 1950-te, stanowiła pomoc przy aranżacji niewielkich apartamentów. Po drugiej wojnie światowej zaobserwowano potrzebę wprowadzenia mocnych akcentów kolorystycznych do wnętrz. Było to bezpośrednio związane z panującym wówczas nastrojem oraz koniecznością naprawy zniszczonych domów. Bardzo popularne stały się niewielkie apartamenty. 

Cennym źródłem inspiracji w tym zakresie stanowiła broszura Betty Moore zatytułowana „Coordinate color for small apartments”. 

 

Nieocenione porady Betty Moore. 

Betty Moore jako wróżka w broszurze z roku 1942.   

Na przełomie lat 20-tych i 30-tych XX wieku Amerykanie entuzjastycznie przyjęli radio, jako źródło rozrywki i informacji. Po roku 1932 co trzecie gospodarstwo domowe w USA posiadało odbiornik radiowy i oddani słuchacze chętnie reagowali na zasłyszane informacje i na różne oferty wysyłając listy.

Dzienna korespondencja Betty Moore często przekraczała liczbę 400 listów. Tylko 23 lutego 1943 roku do siedziby koncernu Benjamin Moore & Co. przy 511 Canal Street na Manhattanie wpłynęło 497 przesyłek listowych. 

Jedna ze słuchaczek napisała: „Twoje (Betty Moore) sugestie dekoratorskie i wypowiedzi w audycji są niesłychanie wartościowe w planowaniu ładnych wnętrz i stanowią ogromną pomoc w mojej pracy. Wystawiłam twoje zdjęcia w pokoju moich córek”. 

Kto odpowiadał na te wszystkie listy i udzielał porad?

Wyszkolony zespół kolorystów, który określany był w firmie jako „Betty Moores”. To właśnie te osoby korespondowały ze słuchaczami w imieniu Betty Moore.

Wspomniana grupa stanowiła również nieocenioną pomoc dla dystrybutorów w zakresie przygotowania odpowiednich zestawień kolorystycznych, dedykowanych konkretnym projektom malarskim, realizowanym w szpitalach, hotelach lub akademikach. 

 

 

 

Do roku 1960 Betty Moore doradzała Amerykanom. Trudno wskazać dokładną datę, kiedy ta sympatyczna postać udzieliła ostatnich wskazówek. 

Teraz Betty Moore udziela porad Klientom w Polsce.

Czytaj blog Betty Moore!   

Benjamin Moore to farby do ścian z najwyższej półki, dzięki którym twój pokój będzie naprawdę wyjątkowy. U nas możesz znaleźć farby w wyjątkowych kolorach, które zachwycą każdego. W serwisie możesz również znaleźć wiele ciekawych i interesujących informacji, np.: malowanie wnętrz, materiały eksploatacyjne i wiele innych.