PROJEKTANT NIE TYLKO DLA KRÓLA?
Myśląc o architektach, projektantach i dekoratorach zwykle myślimy o współczesności. Mało kto z nas wie, że pierwsi profesjonalni architekci wnętrz i ogrodów kreowali przestrzenie już kilkaset lat temu.
Problem w tym, że ich usługi były bardzo, jakby to powiedzieć...elitarne. Jeśli nie miało się na tyle dużo szczęścia aby być władcą europejskiego państwa lub osobą z jego bliskiego otoczenia, o pomocy przy wyborze firanek można było zapomnieć;).
Z biegiem czasu korzystanie z pomocy profesjonalistów podczas urządzania wnętrz stało się bardziej dostępne, ale w pierwszej połowie XX w nadał stanowiło problem w przypadku osób z nieco mniej zasobnym portfelem. A że urządzanie wnętrz wielu (podobnie jak dziś) doprowadzało do rozpaczy, Benjamin Moore jako pierwszy postanowił wyjść na przeciw oczekiwaniom swoich klientów i stworzyć zespół kreatywny, który bezpłatnie udzielałby porad.
Zespołowi oczywiście przewodziłam ja, Betty Moore!
Niełatwo jednak było dotrzeć z poradami do wszystkich zainteresowanych. Raczkująca telewizja póki co pozostawała w sferze której bliżej było science-fiction niż wielkiemu medium jakim jest dziś.
Prasa nie docierała wszędzie, a jeśli już- to z dużym opóźnieniem i w jakości druku, który zostawiał wiele do życzenia. Pozostawało radio i właściciel pewnej niedużej fabryki farb postanowił skorzystać z tego wydawać by się mogło, abstrakcyjnego rozwiązania...
USŁYSZEĆ KOLOR
Niezrażony sceptycznymi głosami Benjamin Moore zdecydował się wykorzystać potęgę radia. W 1929 roku podjął decyzję o rozpoczęciu cyklu pogadanek na temat stosowania produktów marki - radiowy poradnik dla wykonawców, który miał zastąpić standardowe radiowe reklamy właścicieli sklepików. Ilość pytań o to JAK DOBIERAĆ I STOSOWAĆ BARWY szybko przebiła standardowe pytania o kwestie techniczne, inspirując do założenia profesjonalnego działu dekoratorskiego. Nikt nie spodziewał się, że zapotrzebowanie na wskazówki odnośnie estetyki spotka się z tak wielkim i pozytywnym odzewem, więc szybko zadecydowano o korekcie tematyki audycji.
PONADCZASOWE PYTANIA, PONADCZASOWE ODPOWIEDZI
Od 1930 roku, co sobotę, regularnie o godzinie 10.30 zasiadałam przed mikrofonem i odpowiadałam na pytania słuchaczy, którzy z czasem zostali oficjalnymi uczestnikami klubu „Betty Moore Triangle Club”. W trakcie audycji opowiadałam o kolorystyce pokoi dając wskazówki, które zapewnić miały najlepszy efekt przy malowaniu.
Oczywiście w trakcie 15 minutowego programu temat farb nie był jedynym; starałam się zabawiać słuchaczy ciekawostkami i anegdotami.
Audycja cieszyła się tak wielkim powodzeniem, że 22 lipca 1932, w dniu zakończenia drugiego sezonu, było nas ponad 100 000!.
Nawet teraz - w dobie Internetu jest to niebagatelny wynik. O tematach kolejnych audycji informowały ulotki rozdawane w sklepach sprzedających farby Beniamin Moore oraz...witryny sklepowe.
Tak tak, "Your Home Beautiful" było najlepsza reklamą, jaką właściciel mógł sobie wyobrazić.
Pomysł z audycją radiową okazał się strzałem w 10.
Na przełomie lat 20-tych i 30-tych XX wieku Amerykanie entuzjastycznie przyjęli radio, jako źródło rozrywki i informacji.
Po roku 1932 co trzecie gospodarstwo domowe w USA posiadało odbiornik radiowy i oddani słuchacze chętnie reagowali na zasłyszane informacje oraz różne oferty wysyłając listy, dzięki czemu dzienna korespondencja adresowana do Betty Moore często przekraczała liczbę 400 przesyłek.
Miałam naprawdę mnóstwo roboty przy odpisywaniu!
Z jakimi tematami zmagałam się najczęściej?
Tu pewnie Was zdziwię; osoby urządzające domy ponad 80 lat temu miały niemal identyczne problemy, jak współcześni właściciele mieszkań, z brakiem światła i ciasnymi pomieszczeniami na czele.
Brzmi znajomo?;). Tak tak, zmieniły się style, zmieniły się technologie, ale kwestie ciemnych i nieustawnych wnętrz chyba zawsze będą nas prześladować.
Na szczęście na jedne i drugie mam swoje metody, o których opowiem w kolejnych odcinkach z cyklu HISTORIA.
Salute!
Betty Moore
Klimatyczny przedpokój – od bieli do oliwkowej szarości... Współpraca z pasjonatami designu to zawsze inspirujące doświadczenie. Każdy projekt przynosi nowe wyzwania i odkrycia. Diana, bohaterka […]
Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki… Całkiem niedawno prezentowałam metamorfozę małej, ale jakże uroczej toaletki, której autorką była Karolina Zagrodzka. Tym razem przedstawię, jaką zmianę przeszła […]
My blogerki trzymamy się razem… Karolina Zagrodzka, bohaterka dzisiejszej porady, to blogerka, influencerka i projektantka wnętrz, poruszająca tematykę pięknych i stylowych wnętrz pod marką HOUSE […]
B.M. Polska Sp. z o.o.
ul. Połczyńska 100,
01-302 Warszawa
tel. +48 22 533 52 90