Dawno temu w Ameryce... Historia legendarnej marki Benjamin Moore
Benjamin Moore, założyciel Benjamin Moore & Co. urodził się w 1855 roku w Irlandii (zm. 1917 r.). Jego ojciec, również Benjamin służył w Imperial Army of Her Majesty, Queen Victoria, a przechodząc na emeryturę zamieszkał został farmerem i na stałe w Irlandii. To właśnie tutaj, w Ballybay, County Monaghan dorastał młody Benjamin.
W roku 1872, niespełna 17-letni, ambitny Benjamin wsiadł na statek w Queenstown i wyemigrował do Nowego Jorku. Zamieszkał w Brooklynie, gdzie bardzo szybko znalazł pracę w charakterze sprzedawcy farb.
Tak rozpoczęła się historia jednego z największych wizjonerów i innowatorów w branży farb, który wraz z braćmi stworzył doskonale rozpoznawalną markę, kojarzoną z najwyższą jakością. Markę wyznaczającą kierunki rozwoju.
Początki firmy w Brooklynie
Historia Benjamin Moore & Co. sięga 1883 roku.
W styczniu 1883 roku bracia Benjamina i William założyli firmę „Moore Brothers Paint Company”, która mieściła się w niewielkim lofcie przy Atlantic Avenue nr 55 w Brooklynie.
Młodzi przedsiębiorcy rozpoczęli działalność dysponując kapitałem w wysokości 2000$.
Pierwszym produktem, który powstawał w fabryce była farba wapienna „Moore’s® Prepared Calsom Finish”.
Po kilku miesiącach działalności, William postanowił sprzedać swoje udziały w firmie trzeciemu z braci – Robertowi, który wraz z Benjaminem rozwijali swój biznes by w dać początek właściwej firmie Benjamin Moore & Co.
Pomimo pewnych trudności, w pierwszym roku bracia uzyskali czysty zysk 2000$ czyli 100% zwrot zainwestowanego kapitału.
Niestety wiosną 1884 roku pożar zmienił budynek w zgliszcza. Na szczęście pracownicy zdążyli opuścić fabrykę, a jak przystało na lidera, Benjamin Moore wyszedł z niej ostatni.
Zdeterminowany Benjamin, zaledwie w ciągu trzech dni powrócił do biznesu, tym razem w nowym miejscu przy ulicy Water and Adams, także na Brooklynie.
Firma Moore Brothers rozwijała się, a przyjaciele Benjamin’a widząc w niej ogromny potencjał i rokowania na przyszłość, zarekomendowała założenie przedsiębiorstwa.
W 1889 roku powstała nowojorska korporacja Benjamin Moore & Co. z kapitałem 100 000 $. W skład pierwszego zarządu weszli Benjamin Moore, Robert M. Moore, William P. Talbot, George L. Gould i Charles H. Bergmann. Pierwszy z nich został prezesem, drugi vice-prezesem, trzeci skarbnikiem, a ostatni sekretarzem.
W ciągu sześciu kolejnych lat od założenia własnej firmy, Benjamin Moore znacznie rozszerzył organizację, a pierwszy rok działalności nowo utworzonej korporacja przyniósł wzrost sprzedaży o około 100%.
A wszystko zaczęło się od wapna…
Początkowa oferta firmy bazowała na dostępnych spoiwach.
Farba wapienna „Moore’s® Prepared Calsom Finish” produkowana w kolorze białym oraz w gamie 8 pastelowych odcieni, farba klejowa „Muresco” dostępna w palecie 18 kolorów oraz farba cementowa „Moore’s Cement Coating” (12 odcieni) oraz „Moore’s House Paint” wytwarzana na specjalnie preparowanym oleju lnianym.
Wspomniane produkty bardzo szybko stały się hitami sprzedażowymi przełomu XIX i XX w., zapewniając firmie stabilne dochody i mocną pozycję na amerykańskim rynku.
Symbolika i historia logotypu Benjamin Moore
Trudno jednoznacznie zidentyfikować pierwszy, oficjalny logotyp Benjamin Moore & Co.. Wszystko wskazuje na to, że został opracowany w roku 1917 przez firmową agencję reklamową.
W 1925 roku, po śmierci Benjamin’a, jego siostrzeniec Livingstone L.P. Moore objął stanowisko prezydenta i wprowadził zasadnicze zmiany w znaku towarowym marki.
Nowy logotyp przyjął formę trzech piramid, których trzy boki symbolizowały legendarne, podstawowe wartości określane jako „ZASADY Trzy I". Utworzyły ją pierwsze litery wyrazów: "Inteligence" (inteligencja), "Industry" (przemysł), "Integrity" (uczciwość). Specyficzny układ trzech piramid odnosi się również inicjału firmowej nazwy – „M”.
Wkrótce pracownicy firmy zaczęli używać określenia „trzy trójkąty w odniesieniu do zmodyfikowanej wersji znaku, co jednak nie spodobało się nowemu prezesowi. Zgodnie z jego wizją trzy boki piramid utożsamiały trzy główne zasady Benjamin Moore & Co.
Koncepcja "Trzech I" została przyjęta jako główna zasada firmy w zakresie obsługi Klienta, dostawców oraz w sposobie traktowania pracowników. Wspomniane wartości, doskonale znane obecnie pod pojęciami Przywództwa, Innowacji i Najwyższej, legendarnej Jakości są nadal niesłychanie istotne dla koncernu Benjamin Moore & Co.
Powyżej przedstawiona została kolejna wersja logotypu w grafice z lat 60-tych. Trójkąt „M” oraz nazwa marki zostały ujęte w formę tarczy.
W roku 2002 opracowano nową wersję logotypu marki Benjamin Moore, która w zasadzie stosowana była do 2023 roku.
Oto najnowsza wersja znaku firmowego wprowadzona w 140 rocznicę powstania marki.
Benjamin Moore & Co. postanowił przypomnieć o legendarnych wartościach ustanowionych przez założycieli, zmieniając nieco proporcje pomiędzy dwoma podstawowymi elementami logotypu. Powiększony SYGNET króluje nad pozostałą, słowną częścią znaku.
Pod najlepszą BANDERĄ…
Współczesna historia Benjamin Moore & Co. upływa pod znakiem dalszego, dynamicznego rozwoju.
W 2000 roku koncern dołączył do funduszu inwestycyjnego Berkshire Hathaway zarządzanego przez jednego z najsłynniejszych w historii inwestorów - Warrena Buffetta.
Lider w segmencie farb PREMIUM
Marka Benjamin Moore & Co. to lider w produkcji ekskluzywnych farb, które wyznaczają nowe standardy i pozostają synonimem elegancji, prestiżu i najwyższej, kultowej już jakości.
W Polsce, od 1999 roku, oficjalnym partnerem Benjamin Moore &. Co, a zarazem wyłącznym dystrybutorem produktów marki Benjamin Moore jest firma B.M. Polska Sp. z o. o.
Farby marki dostępne są jedynie w sieci wyselekcjonowanych, niezależnych punktów sprzedaży.
Make Yourself at Home with Color