COLOR TRENDS 2020
Nowa definicja „American Dream”.
Co czeka nas w kolejnej dekadzie? Czego nauczyliśmy się w przeszłości, co może pomóc nam w kształtowaniu przyszłości? Co ma dzisiaj decydujące znaczenie dla ludzkości i jak wpłynie na kolejne lata?
Oto kluczowe pytania, które pojawiły się w zespole ds. koloru koncernu Benjamin Moore & Co. podczas wyboru palety kolorów na 2020 r.
Zmiana wartości…
Początek nowej dekady to wyjątkowa okazja do zastanowienia i weryfikacji naszych wartości i priorytetów.
Obserwuje się zmianę w słynnym „American Dream” w zakresie ludzkich potrzeb i ideałów interpretowanych na nowe sposoby. Po wielkim kryzysie i II wojnie światowej szczęście wiązano z przyzwoitym mieszkaniem, dobrą pracą, edukacją oraz opieką zdrowotną. W późniejszych pokoleniach obserwowaliśmy te same potrzeby ale uzupełnione intensywną konsumpcją. Dzisiaj widzimy zmianę w sposobie myślenia - ponownie skupiamy się na tym, co najważniejsze.
Rzeczywistość budujemy na doświadczeniu, sieci kontaktów i powiązaniu z innymi. Chętnie tworzymy społeczności.
10 SŁÓW „KLUCZY”
Każdego roku Zespół ds. Kolorów koncernu Benjamin Moore & Co. prowadzi badania i podróżuje do najbardziej interesujących miejsc.
Cel jest jeden - zebrać cenne inspiracje kolorystyczne. Aby zdefiniować paletę odcieni na sezon 2020 zidentyfikowano dziesięć słów kluczowych, które idealnie opisują istotniejsze elementy dla każdego pokolenia. Słowa te stanowią punkt wyjściowy do odpowiedzi na pytanie jak chcemy żyć w przyszłości.
Piękno, kreatywność, prywatność, wyrażanie siebie, komfort, bezpieczeństwo, społeczność, wyobraźnia, autentyczność i optymizm.
Podążając za przedstawionym schematem Color Team zidentyfikował 10 kolorów, które budują barwną scenę dla rozpoczętej dekady. Razem odcienie tworzą świeży i optymistyczny klimat, jednocześnie mogą podkreślać specyficzne funkcje pełnione przez określone wnętrza.
Dużą wagę przywiązano do zestawień odcieni i sposobu, w jaki możemy osiągać odmienne efekty w różnych typach przestrzeni architektonicznej. Naturalnie wśród kombinacji znajdziemy kilka zestawów monochromatycznych, które zapewniają tzw. „przepływu kolorów” („color flow”) pomiędzy pomieszczeniami.
Odkryjmy wszystkie „słowa klucze” i przynależne im odcienie z Color Trends 2020. Co ciekawe, na końcu każdego opisu znajdziemy skojarzenia, które przewijały się w dyskusjach łowczyń trendów koncernu Benjamin Moore & Co.
Tak wiele czasu spędzamy przed twardymi, zimnymi (w formie i kolorze) ekranami urządzeń elektronicznych, że coraz bardziej zaczynamy odczuwać potrzebę doświadczenia miękkości i piękna. Delikatny róż - kolor roku 2020 „First Light” stanowi idealną przeciwwagę do czarnych, kanciastych wyświetlaczy.
Nigdy wcześniej definicja piękna nie była tak różnorodna, a znaczenie tego słowa czymś tak bardzo osobistym. Dzisiaj dom to miejsce, w którym otaczamy się pięknem przesyconym prostotą i radością.
Skojarzenia: mniej znaczy więcej (minimalizm), uporządkowany styl życia (trzymaj się tylko tego, co istotne), prostota i wydajność, zmiękczone formy.
Dom to nasze prywatne sanktuarium. Szczególnie w obliczu wszechobecnego zagrożenia prywatności w świecie cyfrowym, który stał się tak ważny dla naszego funkcjonowania.
Stąd chociażby popularny trend JOMO („Joy of missing out”), czyli zadowolenie z ucieczki przed natłokiem informacji.
Nasze domy stają się wielofunkcyjne, a poszczególne przestrzenie wielozadaniowe. W czasach rozwoju pracy zdalnej możemy w nich jednocześnie mieszkać i pracować, dlatego tak bardzo pragniemy zapewnić sobie choć trochę prywatności.
Nasze wybory kolorystyczne podkreślają opisane zależności, pozwalając części wnętrzom pozostać prywatnymi, a innym bardziej publicznymi (powiązanymi ze światem zewnętrznym).
Skojarzenia: więcej czasu spędzonego w domu, dom – sanktuarium, równowaga praca / życie, JOMO.
Kreatywne myślenie to jedna z najważniejszych umiejętności pożądanych przez firmy. W erze coraz powszechniejszej automatyzacji cenimy nieszablonowe rozwiązania. Rosną również wymagania dotyczące jakości konsumowanych przez nas treści – również w tym zakresie oczekujemy wyjątkowej kreatywności.
Kreatywność wprowadzana jest nie tylko do programów nauczania Pokolenia Z (zwanego także pokoleniem internetowym), ale przenika także do środowiska domowego - poprzez kolor, wystrój czy architekturę. Możemy ją wyrazić dzięki nowym kombinacjom odcieni. Ewoluuje sposób, w jaki używany jest dzisiaj kolor.
Z kreatywnością związana jest kolejna bardzo silna potrzeba - wyrażania siebie. Obecnie dążenie do personalizacji stanowi dla firm ogromne wyzwanie - w jaki sposób klienci mogą wyrazić swoje potrzeby, gusta i osobowości poprzez konsumowane produkty? Jest to szczególnie ważne w przypadku tak powszechnego i łatwego dostępu do informacji.
Wyrażanie siebie stało się częścią amerykańskiego snu. Za pośrednictwem różnych mediów, które wpływają na różne aspekty naszego życia, bardziej lub mniej świadomie tworzymy naszą osobistą markę.
Typowe dla designu, wyrażanie siebie jest niezwykle ważne i otwiera ekscytujące możliwości przy wprowadzaniu kolorów oraz materiałów do wnętrz naszych domów.
Skojarzenia: personalizacja - możliwość dostosowanie wszystkiego do naszych indywidualnych potrzeb, potrzeba wyrażenia osobowości nawet w wielopokoleniowych społecznościach.
Nasze domy to najlepsze schronienie przed zgiełkiem codziennego życia. Był to nasz główny cel w 2019 roku, kiedy staraliśmy się odciąć od otaczającego hałasu, przekształcając nasze domy w swoiste kokony, oazy relaksu. Opisana tendencja nadal pozostaje aktualna w sezonie 2020, jednak do wnętrz powraca kolor.
Elastyczność domu przyszłości pozwala nam realizować wiele potrzeb - wypoczynek, rozrywka, miejsca do wspólnego wspominania w gronie przyjaciół i rodziny oraz miejsca do pracy.
Dom staje się źródłem doskonałego samopoczucia, w którym kolory odgrywają istotną rolę. Wprowadzenie ciepła do wnętrz poprzez odpowiednie powierzchnie, struktury i odcienie zapewnia komfort, tak pożądany w czasach ogólnej niepewności.
Wraz z młodszymi pokoleniami, które chętnie wynajmują mieszkania i często je zmieniają nastąpiła zmiana w przywiązaniu do domu. Mimo tak wysokiej mobilności, nadal można osiągnąć komfort, a kolor, nawet w minimalistycznych wnętrzach, jest kluczowym środkiem wyrazu na drodze do osiągnięcia tego celu.
Skojarzenia: wielofunkcyjność - łatwo adaptowalne przestrzenie do pracy, relaksu, rozrywki, gotowania, elastyczność i wygoda. Zainteresowanie zmysłem dotyku celem przeciwdziałania cyfrowemu brakowi tego rodzaju doznania (lub zimnemu „cyfrowemu dotykowi”) - przywrócenie równowagi, aby zapewnić komfort. Pełne powietrza przestrzenie mieszkalne z poczuciem spokoju.
Podobnie jak prywatność, bardzo cenimy kwestie bezpieczeństwa, szczególnie w świecie udostępniania, gromadzenia oraz przetwarzania danych, w rzeczywistości, w której technologia odgrywa coraz większą rolę.
Emocjonalna potrzeba bezpieczeństwa przejawia się w naturalnej skłonności do wyboru kolorów definiowanych jako „przyjazne”, kojarzonych z zaufaniem.
Bezpieczeństwo jest nie tylko ważne w sensie technologicznym, ale dotyczy również troski o środowisko naturalne. Bombardowani niepokojącymi informacjami zastanawiamy się, w jaki sposób nasze decyzje zakupowe i wybory wpłyną na przyszłość świata. Znajduje to odzwierciedlenie w domu, do którego wprowadzamy wiele naturalnych materiałów, także ekologiczne farby „Zero LZO” w odcieniach zapewniających poczucie bezpieczeństwa.
Skojarzenia: wartość otrzymywanych informacji - ufać, czy nie? Przejrzystość technologii - technologia etyczna. Emocjonalna potrzeba bezpieczeństwa. Potrzeba utrzymania zaufania konsumentów i zapewnienie im prywatności. Brak zaufania do usług internetowych, potrzeba humanizacji technologii.
W czasach, w których bardziej pożądane są doświadczenia niż zdobywanie rzeczy materialnych, nasza wyobraźnia zajmuje centralne miejsce. Pozwala nam marzyć.
Jaką rolę odgrywa kolor w ćwiczeniu wyobraźni? Być może pozwala znaleźć sposoby na oderwanie się od starych przyzwyczajeń, zmusza do eksperymentowania i myślenia w zupełnie nowy sposób. Pobudzamy wyobraźnie poprzez tworzenie zaskakujących kombinacji kolorystycznych lub wprowadzanie kolorów do pokoju w sposób różniący się od reszty domu - chodzi tu o to, by zapewnić odrobinę szaleństwa.
Skojarzenia: doświadczenie użytkownika (tzw. „user experience”), potrzeba zabawy i doświadczania nowych rzeczy - myślenie o nich ze świeżej perspektywy młodszego pokolenia.
Mając ogrom informacji w zasięgu ręki i dostęp do opinii ludzi na całym świecie możemy lepiej rozumieć, jakie wartości reprezentują poszczególne firmy. Autentyczność to cecha, która pozwala nam ufać i podejmować świadome decyzje. Powinna być częścią „osobistej marki”, której podstawę stanowi spójność między wizerunkiem kreowanym w obydwu światach - online i off-line. Tylko wówczas możemy mówić o autentyczności osoby, marki lub miejsca. W przeciwnym wypadku kwestionujemy autentyczność i najczęściej odrzucamy ofertę danego producenta.
Jeżeli chodzi o dom szukamy prawdziwych, autentycznych materiałów, pochodzących z wiarygodnych źródeł. Autentyczność w domu pozwala stworzyć bezpieczne miejsce, w którym możemy być sobą i czuć się wolnymi.
Skojarzenia: potrzeba większej odpowiedzialności i podejścia zorientowanego na człowieka. Zapewnienie dobrego emocjonalnego i fizycznego samopoczucia. Marki powinny mieć wyższy cel niż tylko wytwarzanie produktów. Odpowiedzialność społeczna i świadomość ekologiczna.
Społeczność oraz sposób interakcji z innymi, jest kluczowym elementem naszego życia i oczekujemy, że nasze domy pomogą nam w realizacji tych potrzeb.
Dom to centrum naszych aktywności i miejsce gdzie spotykają się i funkcjonują różne pokolenia. Jesteśmy połączeni w świecie cyfrowym, dlatego często odczuwamy pewien dyskomfort w kontaktach międzyludzkich. Aby zniwelować poczucie izolacji tworzymy mniejsze społeczności skupione wokół wspólnych zainteresowań czy przekonań.
Naturalnie zainteresowanie społecznością wpływa na sposób projektowania domów – istotne są potrzeby określonych społeczności, by dać im szansę do wchodzenia w interakcje. Coraz częściej poszukujemy alternatywnych form zamieszkania tak odmiennych od tradycyjnej własności. Przykładem może być zyskujący na popularności „co-housing” gdzie na powstających osiedlach nie ma tradycyjnej administracji i wszystkie decyzje podejmowane są przez współwłaścicieli gruntów i zabudowań.
Pod względem koloru, paleta COLOR TRENDS 2020 marki Benjamin Moore oferuje coś dla każdego członka danej społeczności.
Skojarzenia: współdziałanie z innymi na nowe sposoby, doświadczenia społeczne możliwe dzięki technologii. Zmiana relacji z domem - domy wielozadaniowe, centrum wszelkich aktywności. Inteligentne przestrzenie.
Chociaż nie jesteśmy pewni, co przyniesie przyszłość, odczuwamy optymizm i nadzieję na nadejście lepszych dni. Poszukiwanie nawet krótkotrwałych chwil szczęścia i przywrócenie wnętrzom kolorów to krok we wspomnianym kierunku.
Obserwujemy ogromne zainteresowanie badaniami naukowymi, innowacjami i wprowadzaniem ulepszeń w nasze codzienne życie. Młodsze pokolenia bardziej niż poprzednie wyrażają wiarę w przyszłość. Zmieniamy nasze priorytety, kładąc szczególny nacisk na rzeczy, które są naprawdę istotne dla naszego dobrego samopoczucia emocjonalnego i społecznego. Nastroje te powodują, że w nową dekadę wkraczamy z pozytywnym nastawieniem.
Skojarzenia: pewność, nadzieja, transparentność. Zanurzenie sensoryczne. Świeży kolor - rosnący entuzjazm dla koloru. Poszukiwanie szczęścia.
Kolor Roku 2020 to First Light 2102-70, miękki, różowy odcień, który wykracza poza style i pory roku, tworząc idealne tło we wnętrzu.
Kolory z palety COLOR TRENDS 2020 marki Benjamin Moore to bardzo przemyślane zestawienie, odzwierciedlające obecne dążenia i przemawiające do wszystkich pokoleń oraz każdego stylu.
Można dzięki niej stworzyć zarówno klimat lekkości i świeżości, jaki i pewnego dramatyzmu przy wyborze bardziej zdecydowanych odcieni.